Thursday, January 8, 2015

Sumbangan Penuh Penghinaan Terhadap Mangsa Banjir Di Kelantan !!! ( 6 GAMBAR )

gambar hiasan

Bantuan yang dihulur tujuannya adalah untuk membantu meringankan beban mangsa di dalam menghadapi musibah, namun janganlah sampai membuat mangsa terasa sangat TER H1NA.Ini lah yang berlaku ramai yang berlumba-lumba untuk menderma kepada mangsa banjir namun ada segelintir yang tidak berperkemanusiaan.








SUMBER : http://hmetroo.blogspot.com

49 comments:

  1. ala bju seluar koyak ajew..buang je la lau xnk...jgn jadikan isu besa la..adoiii

    ReplyDelete
    Replies
    1. yes its not a big deal tp klu awk kt tmpat diorg mngkin awk akn tau harapan mangsa bla sumbangan smpai..tp bla bka tgk brg mcm tu,ape prasaan diorg??!!mereka x mminta tp klu nk bg sumbangn tu biarlh logik akal sikit"

      Delete
    2. kau nie bangang ke sengaja nak jadi bangang ha. cuba kau tempat dieorang mcm mane kau rasa ha . lain kali pkir la nak komen tuh bodoh

      Delete
    3. cakap memang senang koyak buang jer...dah tau koyak apsal bg..apsal x buang..ingat tempat 2 tempat buang sampah korang ker....

      Delete
    4. lain kali fikir dlu sblm nk kata apa2 yerr..kita yg x terima nasib mcm diorang bleh je kata sesuka hati kita..cuba letak diri kita kat tmpat diorang tu..apa yg kita rsa..??

      Delete
    5. letak la tempat ko kat tmpt dorg.. guna akal bila menaip.. jgn taip ikot suke kalau tak nk kne bash.. sengal..

      Delete
    6. ko xde agame memang la cmtu.. not big issue for u. pui

      Delete
  2. bukan koyak tu isunye.. hina sgt ke kami ni yg sehelai sepinggang..

    ReplyDelete
  3. Sumbangan dr manusia yg kedekut.. inilah rupanya..

    ReplyDelete
  4. Ni nk kurang beban ke tambah beban??nk penuhkan tong smpah je

    ReplyDelete
  5. Mungkin waktu nak tarik keluar dari guni terkoyak.. Janganlah berburuk sangka..

    ReplyDelete
    Replies
    1. ok nnt kalo ade org sedekah sependa kuning kat ko..ko jgn marah. kena baik sangka. choi

      Delete
  6. Kami ni lgsung la dapat kain kafan dr sumbangan jdt..😥

    ReplyDelete
  7. Lili Mall_ Bukan masalah nak dijadikan isu, kalo dah bnyak sangat yang patut dibuang dari yang sesuai dipakai, itu bkan meringankan beban mangsa banjir.Menanmbahkan lagi beban..Nak pilih pastu nak kutip buang lagi..Kita nak sedekah , bukan nak jadikan mangsa banjir sebagai tempat letak baju xleh pakai.

    ReplyDelete
  8. tak pelah ambik yang boleh pakai je...yang buruk2 tu buat kain buruk je.....kalau saya kat tempat kamu pun sedih..tpi kite cuba bersyukur dgn ape yg ada ye..

    ReplyDelete
  9. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  10. A092
    Kamu tidak sekali-kali akan dapat mencapai (hakikat) kebajikan dan kebaktian (yang sempurna) sebelum kamu dermakan sebahagian dari apa yang kamu sayangi. Dan sesuatu apa jua yang kamu dermakan maka sesungguhnya Allah mengetahuinya.
    (A-li'Imraan 3:92)

    ReplyDelete
  11. Ape lily mall xreti bce ape..pkir la skit nk bg bantuan pon ade gayenye..ape bangang bg bndealah cmtu

    ReplyDelete
  12. Baju tido seksi ngan spender koyak tu Lili Mall punya... sekurangnya dia ikhlas menderma.

    ReplyDelete
  13. InsyaAllah...kluarga sy terdiri peniaga kain.berkotak2 pakaian baru telah kami dermakan.namun ada juga kami berikan pakaian yg terpakai.klu ada yg koyak dan kami terlepas pandang...kami sekeluarga mohon maaf.tiada timbul niat nk menghina dan sebagainya....

    ReplyDelete
  14. Saya rasa penderma ni tak perasaan dlm plastik atau karung yg diberi kpd mangsa banjir tu, termasuk sekali pakaian2 yg tak sepatutnya. Sebelum memberi, tolonglah periksa dulu...

    ReplyDelete
  15. Saya rasa penderma ni tak perasaan dlm plastik atau karung yg diberi kpd mangsa banjir tu, termasuk sekali pakaian2 yg tak sepatutnya. Sebelum memberi, tolonglah periksa dulu...

    ReplyDelete
  16. pd asalnya mmg dia org dh ada stok bawah katil tu.. nk buang rasa syg.. kebetulan ada tragedi banjir ni..apa lg..masa utk buat clearence la tuu..

    ReplyDelete
  17. Tp...bile plih yg elok sje tuk d beri kn...yg xelok d buang..masuk paper kate npe d buang walau koyak pun...still ley wat kain buruk tuk bersih kn umh kn...tmpt sye da jd isu bile buang yg koyak2 nye kain bju...msuk kt metro ag...bile da d beri skali yg da koyak tu selain yg elok...still jd maslh gak...alahai.....

    ReplyDelete
  18. sakit ht plak tgk depa ni..nak sedekah tu biar ikhlas..yg sedap mulut je ckp tu, pikir jg la perasaan mngsa bnjir tu mcmna..dh la sehelai spinggn..dpt plk bntuan..mcm smpah..x ke hina namanya tu..klu ikhlas nk bg kt mngsa, bg la yg kita syg...jgn bg yg kita nk buangg..tu bkn ikhlas nma nya...

    ReplyDelete
  19. xdak moral ka orgyg derma kain koyak mcm tu... pkyan koyak tu elok dibuat kain buruk ja... dunia2...

    ReplyDelete
  20. Alhamdulillah, semoga jasa baik mereka yg ikhlas dibalas oleh Allah dgn kerahmatan yg kekal disisi Allah

    ReplyDelete
  21. ckp2 je xgune laa...cube g turun sane n g bagi bantuan..ckap je baik xpayah..

    ReplyDelete
  22. Dari kita gaduh2 jum tolong2 hulur.... jangan ar bagi yang koyak2 kalau koyak sikit2 x pe ni kalau dah x blh pakai wat pe bagi.. kita memberi perlu ikhlas wahai saudara2 ku seungguhnya pemberian kita walaupun sikit tapi ikhlas mesti mampu gembirakan org lain.. tapi kalau banyak pun 2 3 helai je blh guna berdosa kita inaya org angkat barang2 bnyak dan rosak pikir2 sya ingatkan diri sya sendiri juga

    ReplyDelete
  23. Buat kain burukk ja insyaAllah berguna...spender tu kok yeaa pun huhuhu xperlu lh diberi...

    ReplyDelete
  24. LILY MALL jadi manusia ckp bia baik2 sikit, kak tak rasa apa dia orng rasa, jadi manusia pikir guna otak jngan guna lutut kak, sorry klau terkasar bahasa kak mohon maaf. :)

    ReplyDelete
  25. lebih baik diam kalau xpandai nak cakap....

    ReplyDelete
  26. Susah hidup if asyik menyalahkan antra satu sama lain .. Smpai bila2 pun xkn abis .. Makin menjadi jadi ragam rakyat malaysia ni .. Bosan

    ReplyDelete
  27. Tak payah la benda2 mcm ni pun nak kecoh..bukan nak bela sape2..tapi aku rasa benda2 mcm ni tak payah la nak kecoh..xde ape2 kebaikkan pun kita kecoh..org nak tiru lagi ada la..biasa la org sekarangkan suka buat benda2 yg boleh jadi sensasi..kita kecoh pasal baju kali ni..mungkin nanti ada org buat kat baju dgn makanan..bila jadi sensasi,si pelaku2 ni akan rasa puas..so aku harap benda yg tak sepatutnya kita publish kita jgn publish la..sebab mcm hal boleh berlaku..

    ReplyDelete
  28. Tak payah la benda2 mcm ni pun nak kecoh..bukan nak bela sape2..tapi aku rasa benda2 mcm ni tak payah la nak kecoh..xde ape2 kebaikkan pun kita kecoh..org nak tiru lagi ada la..biasa la org sekarangkan suka buat benda2 yg boleh jadi sensasi..kita kecoh pasal baju kali ni..mungkin nanti ada org buat kat baju dgn makanan..bila jadi sensasi,si pelaku2 ni akan rasa puas..so aku harap benda yg tak sepatutnya kita publish kita jgn publish la..sebab mcm hal boleh berlaku..

    ReplyDelete
  29. ni sah ade yang xpnah pegi tolong tempat2 banjir kan..sudah2 lah pejuang "keyboard" sekalian..pi tolong sekali bru tau langit tu tinggi ke rendah..baru tau harapan diorg tu..tengok air muka diorg tu bila kita datang bwk pertolongan..pegi tolong..

    ReplyDelete
  30. Alahai..bila bntuan xsampai pon jdi masalah..n bila bntuan dh smpai pon jadi msalah..yg koyak tu bukan utk dipakai tp utk djadikan kain buruk kot2 nak guna utk bersihkan rumah..pikir la positif skit..jgn la tau nk menunding jari saja..kmi yg ikut misi ke sana tau la keadaan d sna mcm mna,klau xda bju2 buruk tu kita nak keringkn tmpat yg basah mcm mna..dan yg mmberi sumbangan tu perlu la fikir gak,xyah la bg sluar dlm yg mcm tu rupa..hormat la sama prsaan mgsa2 n cba bygkn klau kita di tmpat diorg..Allah swt berikan akal utk bfikir pkara2 yg positif so jauhkanlah pkara yg negatif..

    ReplyDelete
  31. kesiannya. kenapalah boleh jadi smpai mcmtu skali

    ReplyDelete
  32. sumbangan yang tidak digunakan adalah sangat tidak patut. bekalan bantuan untuk sampai ke tempat-tempat mangsa banjir adalah sukar untuk sampai, siap ade lori yang terbalik lagi otw nak sampai tu. mohon pernderma penderma menderma barang yang boleh dipakai, contohnya barang yang masih disukai, sumbanglah seikhlas hati, bukan sesuka hati.

    ReplyDelete
  33. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  34. MANGSA2 banjir memerlukan pakaian untuk diguna-pakai. Buat masa kini, mereka tak memerlukan kain buruk yang sama taraf dengan sampah untuk tujuan membersih dan mengeringkan rumah.
    Janganlah dibebankan dan dibazirkan masa mereka, juga para sukarelawan untuk memilih antara pakaian yang masih boleh diguna-pakai atau sampah.
    Alhamdulillah, saya telah membelikan mereka pakaian2 baru yang berharga murah. Sebab2 mengapa saya membelikan pakaian yang berharga murah ialah 1)saya kurang berkemampuan, 2)lebih kuantiti bagi menampung mangsa2 yang terlalu ramai.
    Bagi kita yang mempunyai pekerjaan dan berpendapatan tetap, tak perlu risau. Hari ini kita keluar belanja bagi membantu mereka, tetap kita akan mendapat gaji pada hujung bulan nanti..kannn? Salam hormat..

    ReplyDelete
  35. Assalamu'alaikum.....

    Dia bagi kain buruk atau koyak mungkin ada sebab.......mungkin boleh di buat kain lap meja, lap lantai dan sebagainya kita tak tau niat hati orang. Tak baik berburuk sangka, itu semua pemberian Allah jua. Orang yang dapat sedekah tak payahlah nak hebohkan kat mana pihak, bertambah lagi beban dosa....Masyaa Allah.....Yang penting yang beri dan yang menerima Ikhlas dan sentiasa bersangka baik. Jika kita buruk sangka maka kita akan buruk sangka dengan Allah juga kerana semua itu dari dia juga....itu rukun Iman.......qada' dan qadar, semua yang baik dan buruk datangnya dari Allah jua bukan dari kita, kita hanya manusia yang mampu merancang........mudah2an bermanfaat......Insyaa Allah

    ReplyDelete
  36. Lain kali klu nk derma pakaian mcm tu sila check dulu sebelum serah pada pusat pengumpulan.petugas xde masa nk check satu satu klu da berlori lori pakaian nk di hntar.

    ReplyDelete
  37. Lain kali klu nk derma pakaian mcm tu sila check dulu sebelum serah pada pusat pengumpulan.petugas xde masa nk check satu satu klu da berlori lori pakaian nk di hntar.

    ReplyDelete
  38. ahahaha...nak tanya suma yg komen nie ada derma x?lau cuma tau ckap saja bek diam...seluar,spender etc yang dibagi tu cuma koyak..leh repair g..lebih baik daripada ssesiapa yg tahu berckap saja tapi habuk pon x da..

    ReplyDelete
  39. Kalau memang sengaja diberi macam tu, memang lah tak patut dan seperti menyindir.. Tapi kalau tuan yang memberi itu tak sengaja kerana main ambil sahaja pakaian lama dan tak perasan kualitinya begitu sebab berada dalam longgokan di stor atau dalam plastik, harap dimaafkan.. :)

    ReplyDelete